خانه مقالات

بازتوانی كودكان معلول

مبحث بازتوانی كودكان معلول(اعم از جسمی و ذهنی) مطلبی نسبتا مهجور در جامعه ما و حتی محافل پزشكی است كه البته بطور كوتاه و مختصردرین مقال به آن می پردازیم .
بازتوانی كودكان معلول

 

دکتر عباس تفاخری ( متخصص مغز و اعصاب و عضوء هیئت علمی بیمارستان امام خمینی )

به نام خدا
با عرض سلام و ادب خدمت خوانندگان گرامی این مطلب
مبحث بازتوانی كودكان معلول(اعم از جسمی و ذهنی) مطلبی نسبتا مهجور در جامعه ما و حتی محافل پزشكی است كه البته بطور كوتاه و مختصردرین مقال به آن می پردازیم .
شایان ذكر است كه اقدامات درمانی رایج در جامعه كه توسط اطبا تجویز می گردد عمدتا شامل درمانهای دارویی یا اقدامات جراحی است كه هركدام به فراخور خود جایگاه دارند .
به عنوان مثال درمان و كنترل تشنج یا معلولیت های حركتی نیازمند تركیبی از درمانهای مدیكال ( دارو) و جراحی های ترمیمی و بازتوانی است .
آنچه درین میان مغفول واقع می شود ، امر مهم بازتوانی است كه بدون تردید مهمتر از دو بخش فوق می باشد .
درین مرحله باید اینجانب به مطلبی اشاره كنم كه با وجود وضوح از نظر صاحبنظران كمی دور مانده است. كودكان معلول عمدتا افرادی تصور می شوند كه نمی توان به این عزیزان كمك چندانی كرد و سرنوشت آنان قابل تغییر نیست . باید عرض كنم كه این تصوری كاملا اشتباه و دور از واقع است. در حال حاضر بیماریهایی نظیر ام اس و سرطانها به شدت مورد توجه و حمایت هستند، حال آنكه كودكان معلول در خیلی از موارد به دلیل تصور ناصحیح بنیادهای خیریه و متولیان امر فراموش می شوند. این كودكان و خانواده های محترمشان كه تحت آزمون الهی مشكلی قرار گرفته اند ، به مراتب بیش از وضعیت فعلی نیازمند كمك جامعه و اطبا و مجامع توانبخشی هستند .
باید دانست كه با اقدامات صحیح توانبخشی حركتی، بازتوانی ، كار درمانی، مراكز خوب هیدروتراپی تحت نظر متخصصین مربوطه زندگی این عزیزان زیرو رو می شود و اصلا این گونه اقدامات صرفا اقداماتی تزیینی و بیهوده تلقی نمی شود. بازتوانی صحیح با سرعتی عجیب می تواند كودكان معلول را به زندگی طبیعی نزدیكتر كند. مثلا توجه فرمایید اگر با گفتار درمانی مناسب توانایی تكلم تغییر كند، آنكاه این كودك می تواند تا چه میزان بهتر با محیط ارتباط برقرار كند و حوایج خود را سریعتر به گوش دیگران برساند .
كمی افزایش تكلم می تواند دروازه جدیدی جهت معلولان بگشاید كه تا دیده و تجربه نشود قابل باور نیست. همینگونه اصلاح حركت بیماران و غیره كه نیاز بیمار و خانواده اوست. از سویی توانبخشی كودكان معلول به هیچ وجه كار راحت و كم هزینه ای نیست. توانبخشی حقیقی معلولین، خصوصا كودكان یك رشته چند تخصصی( مولتی دیسیپلینری) است و بدلیل نیاز به امكانات سخت افزاری(استخرهای آب درمانی و ....) و نرم افزاری( اطباء متخصص و فیزیوتراپیست ها، كاردرمانگران ، گفتاردرمانگران و ...) هزینه بری بالایی دارد. كمك خیرین بزرگوار سلامت می تواند مجموعه مزبور را فراهم آورد و این بزرگواران بدانند كه هزینه كردن درین مسیر مطلقا اتلاف هزینه و انرژی نیست و می تواند نتایج درخشان قابل لمسی به همراه داشته باشد .
در انتها بر خود لازم می دانم که از موسسین موسسه میراث ماندگار غدیر كه در این مسیر مبارك پیشقدم شده اند تشكر كنم و برایشان توفیق روزافزون از درگاه ایزد یكتا طلب كنم .